Időjárás:Időjárás

Ausztriában is járt Nyalóka

Szomorúan rozsdásodik a tiszafüredi vasútállomás félreeső szegletében Nyalóka. Az 1938-ban gyártott 22-es gőzmozdonyt most közadakozásból újítanák fel a fürediek.

– Régóta nézegetem az állomás környékén járva ezt a fekete gőzmozdonyt – mesélte Zobolyák András, akiben elsőként merült fel az ötlet, hogy egy jótékonysági akciónak köszönhetően újjászülethetne ez a matuzsálemi korú mozdony. – A vasútállomás mellett számunkra már megszokott látvány az a szobormozdony, amelyet 1984-ben helyezett el ide az akkori Közlekedési Múzeum.

Az eltelt évtizedek alatt az időjárás viszontagságainak és felelőtlen embereknek egyaránt ki volt téve, megrongálták a szerkezetet, lemezei elrozsdásodtak, egy-egy részét letörték, elvitték. Pedig a maga nemében csodálatos darab, amelynek komoly történelme van. Így igazi dísze lehetne az állomásunknak, még ha egyre kevesebb vonat jár is erre manapság.

Ezért azután a helyi Hámori András Szakközépiskola és Szakiskola vezetőivel karöltve elhatározták, hogy kezdeményezik a mozdony felújítását. A munkákhoz (lemezek pótlása, festék) szükséges mintegy fél millió forintot adományozók segítségével szeretnék összegyűjteni. A tervek szerint a munkálatokat az iskola diákjai végzik majd el a tanév folyamán. Jelenleg az engedélyek beszerzése zajlik, maga a felújítás várhatóan október végén elkezdődhet.

A tiszafüredi mozdony múltját áttekintve egészen az 1920-as évekig érdemes visszamenni a történelemben, amikor a MÁV fővonali forgalmát az első világháború után szállított, legendás 424-es mozdonyok beszerzésével korszerűsítették. A mellékvonalak ellátásához szükség volt egy kisebb gőzmozdonytípusra is, amelyet a MÁVAG Kőbányai úti gyárában terveztek. Így 1928-ban születtek meg a 424-esek „kistestvérei”, a 22-es sorozatú gőzmozdonyok, melyek nemcsak mellékvonali vonatokat, hanem még könnyű fővonali gyorsvonatokat is továbbítottak. Mindkét típusra jellemző volt a többcélú felhasználhatóság, az egyszerű szerkezet, a kis szénfogyasztás és az alacsony fenntartási költségek. 1928 és 1940 között a MÁV megrendelésére összesen 148 darab 22-es típusú mozdony készült, melyek beceneve Nyalóka volt.

A most felújítandó mozdony pontos születésnapja 1938. március 31-e volt. A második világháború utáni jóvátételek során, két évig a régi Osztrák Államvasutak Keleti Vasutak vonalain futott. 1948 októberében azután visszaérkezett Magyarországra, ismét a MÁV tulajdonába került. A több mint 28 tonnás szerkezet maximum 70 kilométer/órás sebességre volt képes fénykorában. Itthon elsősorban dunántúli állomásokra volt kirendelve, 1975-ben például Tapolcán tartották nyilván. Végül – miután 37 esztendő alatt több mint 2,3 millió kilométert tett meg az európai vasútvonalakon – 1976. október 29-én döntöttek a selejtezéséről, majd 1984-ben került – mint kiállítási tárgy – Tiszafüredre.

– Olyan muzeális értékű darabról van szó, amely évtizedek óta díszíti a tiszafüredi vasútállomást és jó lenne, ha a fiatalok még sokáig láthatnák, milyen csodálatos szerkezetek futottak régen a síneken – mondta el Varga András, a Hámori András Szakközépiskola és Szakiskola igazgatója. – Ezért is tartottuk fontosnak, hogy csatlakozzunk ehhez a kezdeményezéshez.  Diákjaink számára is nagyszerű lehetőség ez, hiszen a szerkezetlakatos szakma minden részét begyakorolhatják, elsajátíthatják, miközben ezen a mozdonyon dolgoznak. Később pedig akár még a gyermekeiknek, unokáiknak is büszkén mutathatják majd, hogy az ő kezük nyomán újult meg a gőzös.

 Nyugdíjas mozdonyról tudósított a Néplap

„Nyugdíjas mozdony a füredi állomáson” – ezt olvasható a Szolnok Megyei Néplap 1984. november 2-i számában.

Az újság egy október 26-án megrendezett ünnepi eseményről tudósított. A szónok Kulcsár József, a Magyar Államvasutak Debreceni Igazgatóságának vezetője volt, aki ünnepélyes keretek között adta át Tiszafürednek, illetve a Közlekedési Múzeumnak a 275.120-as pályaszámú gőzmozdonyt. Az öreg járművet a MÁV püspökladányi műhelyében újították fel, és tették kiállításra alkalmassá.
Megosztás a Google Pluson

0 megjegyzés:

Powered by Jasper Roberts - Blog